- Odwiedziny: 3103051
- Do końca roku: 236 dni
- Do wakacji: 43 dni
Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach
-
Statystyki
-
Kalendarium
Czwartek, 2024-05-09
Imieniny: Grzegorza, Karoliny
Być Jak Ignacy Odkryj Tajemnice Nauki
Uczniowie naszej szkoły przystąpili po raz drugi do realizacji projektu naukowego„Być jak Ignacy” Fundacji PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.
W ramach projektu naukowego uczniowie klas Vb SP wzięli udział w zajęciachpoświęconych Stanisławie Adamowiczowej, lekarzowi, jednemu z wybitnych przedstawicieli polskiej medycyny, zasłużonemu w dziedzinie – epidemiologii.
W ramach czterech lekcji zrealizowane zostały tematy:
▪ Choroby i wielkie epidemie.
Uczniowie poznali biografię, naukowca Stanisławy Adamowiczowej. Rozwiązywali quiz na jej temat. Obejrzeli prezentację multimedialną, dzięki której prześledzili historię chorób
i wielkich epidemii, jakie miały miejsce w przeszłości, a także poznali podstawowe pojęcia, np.: choroba, epidemia, pandemia . Tworzyli grę planszową o chorobach i lekarzach. Rozpoznawali rekwizyty związane z medycyną.
▪ Co to jest odporność i dlaczego się szczepimy?
Na zajęciach dowiedzieli się, jakie są główne przyczyny powstawania chorób zakaźnych i jak im zapobiegać. Doskonałą pomocą dydaktyczną był fragment filmu „ Było sobie życie
– szczepienie”. Uczniowie tworzyli w zespołach dramę o szczepieniu i odgrywali scenki. Układali wiersz o szczepionkach. Musieli wykazać się własną pomysłowością
i kreatywnością. Po tych zajęciach uczniowie rozumieją i mają świadomość, dlaczego należy się szczepić, jak ważną rolę odgrywają szczepienia w kształtowaniu odporności organizmu.
▪ Higiena osobista kiedyś i dzisiaj.
Uczniowie samodzielnie rozwiązywali quiz o nawykach higienicznych ludzi „kiedyś”
i „dzisiaj” - porównywali je. Układali tekstowe puzzle o pasożytach. Tworzyli gazetkę szkolną pn. „W jaki sposób dbamy o higienę”. Obejrzeli fragment filmu „Co by było, gdybyś nie mył rąk przez pół roku?” - przeprowadzili w grupach dyskusję na ten temat. Dzięki tym działaniom dzieci uzmysłowiły sobie rolę podstawowych nawyków higienicznych
w profilaktyce zdrowia.
▪ Co robić, żeby być zdrowym?
Celem lekcji czwartej było promowanie zdrowego stylu życia. Jedno z zadań do wykonania, polegało na wcieleniu się uczniów w rolę dziennikarza i przeprowadzeniu wywiadu na temat „zdrowia”, a następnie zaprezentowaniu zebranych informacji na forum klasy. W dalszej części lekcji określali, jakie czynniki pozwalają zachować zdrowie. Wykonywali różne zabawy, np. związane ze zdrowym jedzeniem - kalambury; zdrowym odpoczynkiem - np. pozycja Cooka; aktywnością fizyczną – ćwiczenia fizyczne; dobrymi relacjami z innymi – wypowiadali się indywidualne pozytywnie, mile o sobie i koledze.
Metody pracy, gry i zabawy prowadzone podczas lekcji wyzwalały wśród uczniów bardzo dużą aktywność, zaangażowanie i emocje. Uczyły planowania pracy i współpracy
w grupie.