Szkoła Podstawowa im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

  • Statystyki

    • Odwiedziny: 3099527
    • Do końca roku: 237 dni
    • Do wakacji: 44 dni
  • Kalendarium

    Środa, 2024-05-08

    Imieniny: Kornela, Lizy

I edycja programu „Złote Szkoły Narodowego Banku Polskiego”

I edycja programu „Złote Szkoły Narodowego Banku Polskiego” z udziałem Szkoły  Podstawowej im. Jana Kochanowskiego w Chęcinach

Uczniowie klasy siódmej czyli Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej,  bierze udział w  projekcie organizowanym przez Narodowy Bank Polski pt. „Złote Szkoły NBP .
Tematem przewodnim pierwszej edycji jest hasło „Giganci finansów osobistych”.


Celem projektu jest aktywizowanie uczniów i nauczycieli do podejmowania działań rozwijających kompetencje ekonomiczne oraz wspieranie rozwoju kompetencji finansowych młodego pokolenia.

Siedem podstawowych zagadnień dotyczących finansów osobistych, które zostaną poruszone w realizowanych zadaniach programu to:

  • Planowanie i kontrola wydatków, czyli o sile zarządzania własnymi pieniędzmi
  • Sztuka odkładania pieniędzy na wyznaczony cel
  • Sposoby na pomnażanie oszczędności – lokaty i moc procentu składanego, inflacja i co trzeba o niej wiedzieć, podstawy inwestowania
  • Pierwsze konto bankowe i karta płatnicza – sprzymierzeńcy roztropnych użytkowników
  • Pożyczanie pieniędzy a poduszka finansowa. Długi zawsze pod kontrolą
  • Bezpieczne zakupy i zaciąganie zobowiązań finansowych a znajomość praw konsumenckich
  • Umiejętność zarządzania ryzykiem – o rodzajach ubezpieczeń, w tym emerytalnych

Informacje na temat I edycji programu Złote Szkoły NBP:
Narodowy Bank Polski – Internetowy Serwis Informacyjny (nbp.pl) 
https://www.youtube.com/watch?v=p 
https://www.youtube.com/watch?v=o 

Podczas konkursu nasi uczniowie poznają podstawowe zagadnienia związane z finansami osobistymi takimi jak pojęcie: banku, budżetu, lokaty, kredytu, pożyczki, konta bankowego oraz zdobędą wiedzę potrzebną do efektywnego zarządzania swoim budżetem.

Każda Drużyna Ambasadorów Edukacji Ekonomicznej, która zgłosiła swoją szkołę do programu, ma do wykonania trzy obowiązkowe zadania:

  1. Spotkanie z ekspertem
    Zadanie polega na przeprowadzeniu zajęć z ekspertem/ekspertami, które w ciekawy sposób przybliżą uczniom wiedzę dotyczącą tematu przewodniego programu. Spotkanie z ekspertem może zostać przeprowadzone np. w formie jednorazowego lub cyklicznego warsztatu, wykładu czy kursu. Spotkanie może odbyć się tradycyjnie w szkole lub w innym miejscu, może być również przeprowadzone online lub nagrane wcześniej i odtworzone np. w trakcie zajęć zdalnych. Ekspert lub eksperci biorący udział w spotkaniu powinni wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem z zakresu tematu przewodniego. Mogą to być np. przedstawiciele instytucji publicznych, uczelni czy innych placówek naukowych.
  2. Lekcja z ekonomią
    Zadanie polega na przeprowadzeniu lekcji szkolnej na temat przewodni programu podczas dowolnego przedmiotu nauczanego w szkole. Może być przeprowadzona online w trakcie nauczania zdalnego. Lekcja powinna mieć charakter interdyscyplinarny, tzn. łączyć tematykę ekonomii z innymi dziedzinami wiedzy. Lekcja może być przeprowadzona przez jednego nauczyciela lub kilku nauczycieli różnych przedmiotów. Przykładowo: na lekcji matematyki umiejętności arytmetyczne mogą zostać wykorzystane do wyliczania raty kredytu, a na lekcji historii lub geografii uczniowie mogą poznać zagadnienie inflacji, śledząc skutki jej wahań w różnych państwach na przestrzeni lat. Lekcja może trwać więcej niż jedną godzinę lekcyjną.
  3. Szkolna debata
    Zadanie polega na organizacji debaty szkolnej poświęconej tematowi przewodniemu programu, z zaangażowaniem jak największej liczby uczestników. Można wybrać dowolną formę debaty, np. debatę „za i przeciw”, dyskusję moderowaną czy debatę panelową. Debata może być przeprowadzona tradycyjnie w szkole lub w innym wybranym miejscu. Można ją również zorganizować przy użyciu dostępnych aplikacji internetowych do wideokonferencji. Do jej przeprowadzenia mogą być zaangażowani ekspert/eksperci, którzy powinni wyróżniać się wiedzą i doświadczeniem z zakresu tematu przewodniego. Ekspertami mogą być np. przedstawiciele instytucji publicznych, uczelni lub innych placówek naukowych.

 

Sztuka zarządzania własnymi pieniędzmi, umiejętność kontrolowania wydatków czy też mądre budowanie bezpieczeństwa finansowego to umiejętności, które procentują przez całe życie. Warto je doskonalić od najmłodszych lat stad nasz udział w projekcie.